• English

سبد خرید

تعریف پارچه ویسکوز

تعریف پارچه ویسکوز
15 آگوست 2020
nassajiardebil
1575

الیاف ویسکوز
الیاف ویسکوز بر خلاف تصور عمومی الیافی هستند که پایه طبیعی دارا بوده و همچون پنبه و لینن دارای ماهیت گیاهی (سلولزی) هستند. تنها تفاوتی که می توان به الیاف ویسکوز(ریون) نسبت به پنبه و لینن نسبت داد این است که این الیاف همچون کاغذ که در آن ابتدا چوب درختان تبدیل به خمیر می شود و پس از آن طی یک فرایند محصول نهایی که همان کاغذباشد تولید می گردد؛ این الیاف نیز دقیقا اینگونه می باشند. لذا از آنجا که تولید این الیاف به دست بشر تهیه می گردد به آن الیاف “بشر ساخته” گفته می شود. اما باید بدانید که الیافی چون نایلون و پلی استر هم بشر ساخته هستند ولی از نوع کاملا مصنوعی (پایه این الیاف مشتق شده از مواد نفتی است)، این در حالی است که الیاف ویسکوز از این حالت متفاوت بوده و “ بشر ساخته بازیافتی” هستند.

برای تهیه ویسکوز از کلیه محصولات طبیعی که دارای سلولز کافی باشند مانند تفاله نیشکر، خمیر کاغذ، لینتر (الیاف کوتاه پنبه جا مانده روی تخم پنبه) و مواد گیاهی دیگر که سلولز بالایی داشته باشند در تولید الیاف ویسکوز استفاده می‌شود.

خاصیت پارچه ویسکوز
✔پارچه یا الیاف ویسکوز جذب رطوبت بالایی دارد که گاهی تا 50% بیشتر از پنبه خواهد بود و باید بدانیم که با جذب رطوبت استحکامش کاهش می‌یابد یعنی خیس شدن پارچه های این مدل الیاف سبب ضعیف تر شدن و کوتاه کردن عمرشان می‌گردد.
✔خاصیت ارتجاعی کمی به نسبت مدل های طبیعی خواهد داشت به این شکل که تن خور خشک تری پیدا خواهد کرد و همین پایین بودن کشسان یا ارتجاع آن سبب می گردد تا به سادگی چروک شود.اگر به پارچه های تمام ویسکوز بازار دقت کرده باشید دقیقا گویای همین جمله بالاست زیرا به شدت چروک شده و دائما نیاز به اتو کشیدن دارند.
✔ظاهر درخشان و براقی به نسبت پارچه های پنبه ای دارند، زیرا پارچه های پنبه ای کدر تر بوده و با دیدن آن به فکر رنگ های کدر می افتید اما پارچه ویسکوز و خصوصا پلی استر برق خاصی در جنس و الیاف پارچه به صورت اولیه وجود دارد. اما اگر پارچه ویسکوز را داخل آب جوش بیندازید این برق از بین رفته و به مرور زمان کدر می شود.
نقاط قوت پارچه ویسکوز
✔خاصیت تنفس بسیار بالایی دارد به طوری که جزو پارچه‌ها و الیاف خنک حساب می شود، و از ابریشم طبیعی نیز خنک تر می گردد می توان آن را هادی گرما نامید به طوری که در حفظ دمای بدن پوششی که جنس ویسکوز داشته باشد موفق تر از سایر مدل های پارچه عمل خواهد کرد.
✔در مرحله رنگرزی به راحتی و آسانی رنگپذیر بوده و می تواند اکثریت رنگ ها را به خود بگیرد.
✔موجب تولید الکتریسیته نشده و همین آن را تبدیل به پارچه محبوب جهت دوخت لباس های راحتی خانگی کرده است.
✔به نسبت زودتر از سایر الیاف چروک می‌شود، اما تل ننداختن پارچه این ضعف را به خوبی پوشش می‌دهد.
✔پارچه با جنس ویسکوز جذب رطوبت بیشتری از پنبه به عنوان الیافی طبیعی دارد.
✔الیاف ویسکوز در برابر حرارت کاملا مقاوم هستند و تا ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد زرد نمی‌شود و مقاومت خود را حفظ می‌کند. اما همانطور که الیاف طبیعی در برابر نور خورشید حساس بودن و در بلند مدت به آن‌ها آسیب وارد می‌شود به این الیاف نیز که از سلولز ساخته شده است در اثر نور خورشید آسیب می‌بینند.
موارد مصرفی پارچه ویسکوز
بخاطر اﺳﺘﺤﮑﺎم ﮐﻢ اﻟﯿﺎف وﯾﺴﮑﻮز اﻏﻠﺐ ﺑﺮای ﻣﻠﺤﻔﻪ، روﻣﯿﺰی، ﻟﺒﺎس زﻧﺎﻧﻪ و ﻣﺮداﻧﻪ، زﯾﺮ ﭘﻮش و ﻟﺒﺎس ورزﺷﯽ کاربرد دارد

. این الیاف را اگر با پنبه و پشم ترکیب کنند برای تولید پارچه‌های لباس زیر، تریکو، شلوار و ملحفه استفاده می‌شود و با ترکیب الیاف ویسکوز با پلی استر پارچه‌های مناسب برای رومیزی، موکت و پارچه پانسمان و کالای بهداشتی تولید می‌شود.

تشخیص الیاف ویسکوز از سایر الیاف
برای تشخیص الیاف ویسکوز از شعله آتش استفاده نمایید، این الیاف در برابر آتش ذوب نمی‌شود و در تماس با آتش بدون ذوب شدن با بوی ضعیفی شبیه کاغذ می‌سوزد و کمی خاکستر نرم باقی می‌گذارد.

مقالات مرتبط

---

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نساجی اردبیل

کارخانه جات گروه آقایی  شامل نساجی ستاره اردبیل و نساجی اردبیل واقع در استان اردبیل می باشد .نساجی اردبیل شروع کارش از سال 1360 و نساجی ستاره اردبیل با بیش از 500 نیروی انسان فعالیت خود را از سال 1388 آغاز کرد

ارتباط با ما

تمامی حقوق متعلق به شرکت  نساجی اردبیل  می باشد به روزرسانی در سال 1401

گروه آقایی|نساجی ستاره اردبیل |نساجی اردبیل